یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ |۲۱ محرم ۱۴۴۶ | Jul 28, 2024

حوزه/ ششمین نشست از سلسله نشست های بررسی اندیشه های تکفیری وهابیت با موضوع جایگاه مفهوم إلاه در انحرافات وهابیت در اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، ششمین نشست از سلسله نشست های بررسی اندیشه های تکفیری وهابیت با موضوع «جایگاه مفهوم إلاه در انحرافات وهابیت» با حضور حجت الاسلام حسین قاضی زاده به همت موسسه تخصصی دارالإعلام خوزستان، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نمایندگی خوزستان و فرق و ادیان سازمان تبلیغات خوزستان، در سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی خوزستان برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام قاضی زاده در ابتدا معانی إلاه را مورد بررسی قرار داد و گفت: إلاه نزد اهل لغت دارای دو ریشه معنایی میباشد که معنای اول آن از ریشه اله و ریشه دوم آن از وله آمده است. الاه زمانی که از ریشه اله گرفته شود لغتا فقط میتواند به معنای ما یحق له العباده باشد.

وی افزود: نکته انحراف وهابیت اینجاست که از إلاه صرفا به عنوان معبود یاد کرده اند و حق عبادت را برای إلاه نادیده انگاشته اند.

استاد حوزه بیان کرد: معانی دیگری که برای الاه بیان می شود در واقع اصالتا برای ریشه وله است. دو معنا از این ریشه برای الاه متصور است یکی یعنی موجودی که همه در او متحیر و سرگشته هستند و دیگری یعنی موجودی که در سختی ها و حوائج به او پناه برده می شود

وی ادامه داد: شرک مشرکین صرفا شرک علمی نبوده بلکه قبل از آن شرک نظری بوده است چرا که آنها به معبودان خود إلاه می گفتند و با دادن عنوان إلاه به معبودان خویش برای آنها حق عبادت قائل بودند. اما وهابیت این معنا را نادیده انگاشته و صرفا ظاهر عمل را موجب تحقق إلاه دانسته و مسلمین را متهم به شرک الوهی نمودند

حجت الاسلام قاضی زاده در ادامه گفت: حق معبود عبارت است از ربوبیت داشتن و خالقیت داشتن او، مشرکین برای معبودان خود حق ربوبیت قائل بودند لذا علاوه بر شرک الوهی، شرک ربوبی نیز داشتند اما مسلمین برای اولیای الهی هیچ ربوبیتی قائل نیستند از این رو اعمال آنها موجب الاه شدن معمول له نمی شود.

در ادامه ی این نشست حاضرین به طرح سؤالات پرداخته و حجت الاسلام قاضی زاده به آنها پاسخ داد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha